Nowe wersje animowanych filmów Disney’a — czy Król Lew i Mulan były tego warte?
Bajki Disney’a zna praktycznie każdy z nas, bez względu na wiek, płeć czy pochodzenie. Dla wielu były one pierwszymi seansami na wielkim ekranie kinowym, a dziecięce kolekcje kaset VHS, a następnie płyt DVD pękały w szwach od disnejowskich produkcji. Dzisiaj dorośli nadal z sentymentem wspominają te filmy, chętnie zasiadając do nich ze swoimi pociechami. Disney doskonale zdaje sobie z tego sprawę, a jak wiemy po ostatnich przykładach filmowych, wytwórnia lubi korzystać z każdej okazji na czerpanie zysków, i dlatego wymyśliła sposób na swoje znane produkcje w nowej wersji — dla całej rodziny.
![plyty bluray filmy disneya 1](https://jezykfilmu.pl/wp-content/uploads/2020/12/plyty_bluray_filmy_disneya-1.jpg)
W ostatnich latach widzieliśmy wiele nowych wersji klasyków Disney’a. Wytwórnia zdecydowała się na wypuszczenie długo oczekiwanych kolejnych części znanych i uwielbianych przez swoich widzów filmów, takich jak: Iniemamocni 2, Uniwersytet Potworny, Gdzie jest Dory?, Mary Poppins Powraca czy Toy Story 3 i 4. Jednak największym sukcesem okazały się wersje live-action, przedstawiające znane animowane filmy Disney’a w zupełnie nowej formie.[1]
Pomimo że pierwsze filmy live-action wyprodukowane przez Disney’a na podstawie znanych animacji powstały na przełomie XX i XXI wieku,[2] kiedy to pierwsza aktorska wersja Księgi Dżungli (1994) oraz 101 Dalmatyńczyków (1996) i 102 Dalmatyńczyków (2000) ujrzały światło dzienne, to prawdziwy sukces odniosła dopiero w 2010 roku Alicja w Krainie Czarów w reżyserii Tima Burtona. Co w takim razie odróżniało poprzednie przeróbki od Alicji? Podejście Disney’a. Tym razem wytwórnia postawiła na znane nazwiska, poczynając od wspomnianego już reżysera, przez Mię Wasikowską w roli Alicji, Anne Hathaway jako Białą Królową, Helenę Bonham Carter jako Czerwoną Królową, aż do roli Szalonego Kapelusznika, którego zagrał Johnny Depp, znany widzom Disney’a z roli Jacka Sparrowa w Piratach z Karaibów.[3]
![bohaterowie aktorzy alicji w krainie czarow 1](https://jezykfilmu.pl/wp-content/uploads/2020/12/bohaterowie_aktorzy_alicji_w_krainie_czarow-1.jpg)
Disney jednak chciał się upewnić, że Alicja w Krainie Czarów nie zawdzięcza swojego sukcesu jedynie Deppowi i innym znanym aktorom, dlatego zanim na ekrany trafiła jej kontynuacja, Alicja po Drugiej Stronie Lustra (2016), postanowiono zaprosić aktorów do stworzenia nowych wersji Śpiącej Królewny, Kopciuszka oraz Księgi Dżungli.[4] Czarownica, przedstawiająca baśń o Śpiącej Królewnie z perspektywy czarnego charakteru, z Angeliną Jolie w roli głównej oraz Elle Fanning w roli Aurory oraz Kopciuszek w reżyserii Kennetha Branagh z Lily James w roli Kopciuszka, a także Cate Blanchett w roli złej macochy oraz Heleną Bonham Carter w roli Dobrej Wróżki, również okazały się być sukcesem. Jednak dopiero w 2016 roku Księga Dżungli w reżyserii Jona Favreau odniosła sukces porównywalny z Alicją w Krainie Czarów.[5] Niestety kontynuacja Alicji nie przyniosła oczekiwanego rezultatu, tak samo jak film Mój Przyjaciel Smok (ang. Pete’s Dragon), który powstał na podstawie filmu animowanego z 1977 roku, który polskim widzom raczej nie był dotychczas znany (nie powstała polska wersja tej animacji).[6] Wówczas Disney postanowił wrócić do klasyków, tworząc aktorską wersję Pięknej i Bestii, a rok później wypuszczając historię Kubusia Puchatka i jego, dorosłego już, najlepszego przyjaciela Krzysia, pod tytułem Krzysiu, gdzie jesteś?. Rok 2019 obfitował w filmy live-action i CGI (computer generated imagery, obrazy generowane komputerowo), gdy wytwórnia Walta Disney’a wypuściła 3 znane i uwielbiane tytuły: Dumbo, Aladyn i Król Lew oraz Czarownica 2.[7] Dodatkowo w 2019 roku Disney wypuścił Zakochanego kundla w nowej wersji na swojej platformie streamingowej Disney+, gdzie polska wersja językowa tego filmu jest dostępna od 6 marca 2020.[8] Niestety na razie Disney+ nie jest dostępne dla polskiej publiczności, ale osobiście mam nadzieję, że nastąpi to prędko.
![disney live action filmy 1](https://jezykfilmu.pl/wp-content/uploads/2020/12/disney_live_action_filmy-1.jpg)
2020 rok jest zdecydowanie rokiem Mulan, której wersja aktorska trafiła do polskich kin 11 września. Premiera tej produkcji została opóźniona w związku z zamknięciem kin w wielu państwach, a w USA Disney postanowił na udostępnienie widzom tego filmu na Disney+ za dodatkową opłatą obok miesięcznego abonamentu (dostęp do platformy jest płatny w formie abonamentu, jak na Netflixie czy HBO GO).[9]
Na tym Disney jednak nie poprzestaje, a w produkcji aktualnie jest wiele znanych tytułów: Piotruś Pan, Królewna Śnieżka i Siedmiu Krasnoludków, Pinokio, Dzwonnik z Notre Dame, Bambi, Herkules czy Mała Syrenka, a w 2021 roku zapowiedziana jest premiera filmu Cruella, czyli 101 Dalmatyńczyków z perspektywy złej złodziejki psów Cruelli, w rolę której wcieli się Emma Stone (znana m.in. z musicalu La La Land).[10] O tym, jak prezentowano słynną bohaterkę animacji Disney’a Mała Syrenka z 1989r. i ile seksapilu(!) ma ta bohaterka możecie dowiedzieć się z odcinka na kanale Język Filmu:
Dlaczego więc Disney postanowił dalej podążać drogą tzw. remake’ów? Oczywiście dla wspomnianego już zysku. Wytwórnia zauważyła, że filmy aktorskie i CGI na podstawie ich najbardziej znanych bajek są bardzo wyczekiwane przez starsze pokolenia, które znają te bajki na pamięć. Oczywiście zabierają oni ze sobą do kina swoje dzieci, wnuki, bratanków i siostrzeńców, a co za tym idzie — sprzedaż biletów rośnie bardzo szybko w pierwszych tygodniach od dnia premiery. I tak najbardziej wyczekiwane tytuły zarobiły ponad miliard dolarów amerykańskich w kinach na całym świecie. Chodzi tu oczywiście o Alicję w Krainie Czarów ($1 mld), Księgę Dżungli ($ 966 mln), Piękną i Bestię ($1.3 mld), Aladyna ($1.1 mld), Króla Lwa ($1.7 mld).[11] Na dzieciach da się zarobić, jak widać. Ale filmy live-action są bardziej przystępne dla dorosłego widza, niż klasyczne bajki. Wówczas dorosły opiekun nie będzie się nudził w kinie i chętniej tam trafi z najmłodszymi.
Dodatkowo inne wytwórnie zaczęły interesować się aktorskimi wersjami znanych baśni i powieści dla dzieci, obserwując sukces Disney’a. Dlatego w ostatnich latach mogliśmy oglądać również Księgę Dżungli w wersji Netflixa pt. Mowgli Legenda Dżungli,[12] a w październiku tego roku będziemy mogli zobaczyć francusko-włoską wersję Pinokia na ekranach polskich kin (premiera na świecie miała miejsce w grudniu 2019 roku)[13]. W 2016 roku wytwórnia Warner Bros. wyprodukowała film Tarzan: Leganda, na podstawie animacji o mężczyźnie wychowanym przez zwierzęta z dżungli. W role główne wcielili się: Alexander Skarsgård, Samuel L. Jackson oraz Margot Robbie, a reżyserem był David Yates (reżyser ostatnich czterech części Harry’ego Pottera oraz filmów z serii o Fantastycznych Zwierzętach).[14]
Pomimo ogromnych zysków związanych z produkcjami znanych bajek i filmów Disney’a, widzowie przyjmują je z bardzo mieszanymi uczuciami. Wielu fanów wychodziła z kin zawiedziona tym, co zobaczyła na ekranie, porównując bardzo często nowe wersje do znanych animacji.[15] Dlatego oceny i recenzje znalezione w internecie mogą niekoniecznie być obiektywne. Wielu Youtuberów negatywnie oceniło nowego Króla Lwa zestawiając go z klasyczną animacją z 1994r. Oczywiście, osoby znające oryginały nie mogą się powstrzymać przed porównywaniem obu wersji, jak to jest również w przypadku adaptacji książek. Jednak uważam, że na te nowe filmy powinniśmy patrzeć również nowym okiem. CGI ewoluuje i dziś pozwala nam obejrzeć znane bajki w formie filmu fabularnego. Nowa forma to nowe przeżycie. Nie powinniśmy oczekiwać tej samej immersji, jak w przypadku animacji. I być może największym błędem, jaki popełniają widzowie filmów live-action, jest oczekiwanie ujrzenia tej samej formy, która istniała w latach 80. czy 90. O realizacji słynnej sceny śmierci Mufasy i jak wykorzystując język filmu Disney sprawił, że animowany Król Lew wciąż był odpowiedni dla dzieci dowiecie się z tego odcinka na kanale Język Filmu:
Widziałam większość z nowych produkcji Disneya i, będąc ogromną fanką disnejowskich klasyków, patrzę na nie zupełnie przychylnym okiem. Osobiście nie podobał mi się Dumbo, był trochę przesadzony, zbyt abstrakcyjny. Za to Piękna i Bestia, Król Lew, Alicja w Krainie Czarów czy najnowsza Mulan są filmami, które przyjemnie wspominam. Oczywiście nie mówmy tutaj o fajerwerkach, jest to po prostu dobre kino familijne, które z moją 8-letnia siostrą bardzo chętnie praktykujemy.
Przypisy:
[1] Kirsten Acuna, Why Disney keeps remaking so many of its animated movies, 2020, „Business Insider”, [https://www.insider.com/why-disney-keeps-remaking-animated-movies-2020-5] (Dostęp: 14.09.2020)
[2] William Bibbiani, All 17 Disney Live-Action Remakes of Animated Classics, Ranked from Worst to Best, 2020, „The Wrap”, [https://www.thewrap.com/disney-live-action-remake-animated-classic-ranked-worst-best-cinderella-aladdin/#] (Dostęp: 29.09.2020)
[3] Ibidem
[4] Ibidem
[5] Ibidem
[6] Strona filmu na portalu Filmweb [https://www.filmweb.pl/film/Pete%27s+Dragon-1977-139074] (Dostęp: 21.09.2020)
[7] Devan Coggan and Jessica Derschowitz,23 Disney classics making live-action magic on screen, 2020, „Entertainment Weekly”, [https://ew.com/gallery/disney-movies-remakes/] (Dostęp: 21.09.2020)
[8] Kuba Gronek, “ZAKOCHANY KUNDEL”: OBSADA POLSKIEGO DUBBINGU FILMU DISNEY+, 2020, „Syncu”, [http://wsyncu.pl/zakochany-kundel-obsada-dubbingu-filmu-disney-plus/8791/] (Dostęp: 21.09.2020)
[9] Adam B. Vary, Rebecca Rubin, With ‘Mulan,’ Disney Tests Out Entirely New Early VOD Model, 2020, „Variety”, [https://variety.com/2020/film/news/mulan-disney-plus-premiere-1234711185/] (Dostęp: 21.09.2020)
[10] Mahita Gajanan, Here Are All of Disney’s Upcoming Live-Action Movies, 2016/2020, „Time”, [https://time.com/4525871/disney-live-action-movies/] (Dostęp: 21.09.2020)
[11] Kirsten Acuna, Why Disney keeps remaking so many of its animated movies, 2020, „Business Insider”, [https://www.insider.com/why-disney-keeps-remaking-animated-movies-2020-5] (Dostęp: 14.09.2020)
[12] Strona filmu na portalu Filmweb [https://www.filmweb.pl/film/Mowgli%3A+Legenda+dżungli-2018-697529] (Dostęp: 21.09.2020)
[13] Strona filmu na portalu Filmweb [https://www.filmweb.pl/film/Pinokio-2019-742701] (Dostęp: 21.09.2020)
[14] Strona filmu na portalu Filmweb [https://www.filmweb.pl/film/Tarzan%3A+Legenda-2016-701267] (Dostęp: 29.09.2020)
[15] Lara Walsh, Every Disney movie remake so far, ranked by audiences, 2020, „Insider”, [https://www.insider.com/every-disney-live-action-remake-ranked-by-audiences-2019-8] (Dostęp: 21.09.2020).
19 lutego 2021 @ 22:01
Mam nadzieję, że kiedyś powstaną filmowe adaptacje takich bajek jak Przygody kota Filemona, Reksio, Przybysze z Matplanety, Miś Uszatek, Zaczarowany ołówek, Porwanie Baltazara Gąbki, Bolek i Lolek i Dziwne przygody Koziołka Matołka.
12 lipca 2021 @ 10:00
Byłoby miło zobaczyć takie klasyki w nowych odsłonach, być może kiedyś jeszcze zobaczymy, kto wie?