Hardware po raz pierwszy w 4K – recenzja wydania Blu-ray UHD Umbrella
Film Hardware – niskobudżetowe dzieło
Hardware to film sci-fi z 1990r. Reżyserem jest Richard Stanley i jeśli to nazwisko wam nic nie mówi to nie martwcie się. Hardware jest właściwie pierwszym pełnometrażowym filmem tego twórcy. Wcześniej stworzył kilka krótkometrażowych filmów. Późniejsza filmografia reżysera właściwie też nie zawiera filmów znanych. Może film z 2019r. Kolor z przestworzy tego reżysera będzie wam coś mówił, ale to raczej za sprawą występującego w nim Nicolasa Cage’a. Można więc śmiało napisać, że Hardware jest życiowym projektem Stanleya. Film stał się kultowy wśród znawców kina sci-fi, szczególnie mocnego, surowego z elementami robotyki i świata postapo. Film znany jest również pod tytułem M.A.R.K. 13.

Akcja Hardware rozgrywa się w przyszłości, w postapokaliptycznym świecie. Któregoś dnia bohater zdobywa szczątki robota i ofiarowuje je swojej dziewczynie, która tworzy figury z metalu. Gdy robot się uruchomi wszyscy przeżyją koszmar.
Tonacja filmu jest z jednej strony bajkowa i komiksowa, z drugiej bardzo realistyczna i surowa. Fabuła nie tylko dostarcza rozrywki, ale służy twórcom również do przekazania pewnych obaw związanych z przyszłością i rządami. Film Richarda Stanleya jest horrorem sci-fi, który pokazał, że niski budżet nie musi przeszkadzać w zdobyciu serc widzów. Owszem, poczujemy, że film jest kameralny, miejsc akcji jest bardzo mało, a scenografia bywa tandetna, to jednak wszystkie elementy bardzo konsekwentnie budują przedstawiony świat i historię tak, że wierzymy w nie. Film Hardware wyszedł w 1990r. i można w nim odnaleźć wiele z kina sci-fi, szczególnie z mroczną wizją przyszłości, jak Mad Max, Terminator czy Blade Runner.
Do tej pory film można było oglądać w jakości Standard Definition (DVD) lub High Definition (Blu-ray HD). Obecnie Hardware został odświeżony i zremasterowany do jakości 4K. Film po raz pierwszy na świecie ukazał się na płycie 4K Ultra-HD w marcu tego roku dzięki australijskiemu wydawcy Umbrella Entertainment. Okazja do wypuszczenia takiej wersji filmu jest dobra bo właśnie mija 35 lat od jego powstania.

Hardware Blu-ray 4K Collector’s Edition
Film Hardware doczekał się wielu wydań DVD i Blu-ray w różnych krajach i w różnych wydaniach. Trafił nawet na rynek polski w wydaniu DVD.

Filmy kultowe dystrybutorzy lubią wypuszczać w wydaniach specjalnych, charakteryzujących się zazwyczaj większą ilością płyt niż jedna, dodatkami specjalnymi umieszczonymi na płycie (np. materiały o powstaniu filmu) czy drukowanymi dodatkami jak zdjęcia, a nawet dodatkową płytą CD-Audio z soundtrackiem. Takich wydań było trochę jednak film nigdy nie trafił na nośnik 4K Ultra-HD. Aż do marca tego roku. I to w wydaniu, którego pozazdrościć może niejeden dystrybutor.
Wydanie ekskluzywne Hardware ukazało się 5 marca 2025r. w sklepie Umbrella (rynek Australii). Jest to wydanie kolekcjonerskie limitowane do 2500 sztuk. Obecnie nakład jest wyprzedany. Wydanie zwykłe w plastikowym pudełku wyszło 28 marca 2025r. w sklepie Umbrella, zaś 14 marca ukazało się też na rynku amerykańskim, w sklepie Amazon, jako import z Australii.
Pudełko ma wymiary: 55mm x 140mm x 177mm. Zewnętrzny box jest kartonowy, jest gruby i sztywny. Nadrukowana ilustracja zawiera laminowane napisy. Moim zdaniem sama grafika jest OK, ale raczej pokusiłbym się o inną na główne pudełko. Jeśli spojrzymy na okładki innych wydań DVD i Blu-ray to mogą się one nam bardziej podobać. Niemniej grafika Umbrelli pasuje bo bezpośrednio nawiązuje do ekranu monitora ze sceny filmu. Wszystkie ilustracje, czyli ta na pudełku głównym, jak i na okładce płyt i książek, pochodzą z materiałów preprodukcyjnych i projektów koncepcyjnych filmu.
|
|
Box jest tak zaprojektowany, że wszystkie umieszczone w nim elementy (książka, płyty) nie wyślizgują się. Możemy przechylić pudełko, a i tak nic z niego się nie wysunie. Znając wydania serii 4Kult Prestige włoskiego dystrybutora Eagle Pictures warto to podkreślić. Wspomniane pudełka niestety są za duże na ilość umieszczonych w nich materiałów co powoduje, że wysuwają się one z łatwością gdy przechylimy cały box.
Wydanie Hardware 4K – zawartość pudełka
W środku pudełka znajdują się następujące elementy:
– Książka Hardware: Behind the Scenes, Experiences and Art
– Książka Hardware Shooting Script & Hardware 2 – Unproduced Sequel Script
– Karty ze zdjęciami z filmu (8 sztuk)
– Pudełko z płytami z filmem
– Karta z opisem wydania
Książka Hardware: Behind the Scenes, Experiences and Art
Książka Hardware: Behind the Scenes, Experiences and Art jest w języku angielskim i zawiera ponad 150 stron. Jest to zbiór esejów różnych autorów. Będą to:
Rewriting Hardware (autor: Jack Sargeant)
Hardware (autor: Richard kuipers)
Hardware and Cyberpunk Cinema (autor: Travis Johnson)
William Hootkins: Character Actor (autor: Guy Davis)
The Light and the Darkness: Myth in the Films of Richard Stanley (autor: James Rose)
Between the Dust and the Devil (autor: James Rose)
|
|
Niektóre eseje są kilkustronicowe, niektóre kilkunasto- i są nawet ponad 20-stronicowe. Uzupełnione są zdjęciami z planu.
Ponadto w książce znajdziemy rozdział Artwork, w którym umieszczono szkice koncepcyjne oraz rozdział Graphic Novel. W tym ostatnim nie znajdziemy powieści graficznej, a właściwie jej pewnego rodzaju omówienie czy może nawet coś w rodzaju jej zapowiedzi. To komiks Hardwired: Dawn of the Droid autorstwa reżysera filmu, Richarda Stanleya oraz Paula Gerrarda. Miała to być kontynuacja filmu Hardware. Piszę w czasie przeszłym bo właściwie chyba nigdy nie ujrzy światła dziennego. Paul Gerrard na swoim profilu Facebook oznajmił[1], że zaczęli już prace nad komiksem, reklamowali już go za pomocą mediów, ale odezwali się ludzie posiadający prawa do filmu i w jakiś sposób zatrzymali prace nad komiksem. Dlatego umieszczone w książce Umbrelli koncepty okładek, krótki opis jak doszło do powstania idei komiksu, fragment komiksu i fragment jego scenariusza są wartościowym okazem.

Cała książka ma twardą oprawę i piękną grafikę okładki. Jest mała, ale czcionka jest odpowiednio duża dzięki czemu tekst dobrze się czyta. Obrazy potrafią być małe, ale raczej będą czytelne.
|
|
Książka Hardware Shooting Script & Hardware 2 – Unproduced Sequel Script
Książka Hardware Shooting Script & Hardware 2 – Unproduced Sequel Script również jest w języku angielskim i zawiera ponad 100 stron. Ma miękką okładkę, a ilustracja ją zdobiąca również jest bardzo dobra i pasująca do całego projektu. W książce znajdziemy scenariusz filmu Hardware autorstwa Richarda Stanleya (scenariusz w wersji 2) oraz scenariusz filmu, który nigdy nie powstał – Hardware II: Ground Zero (wersja z 25 stycznia 2007r.) także autorstwa Richarda Stanleya. Warto przeczytać i zapoznać się z pomysłem na Hardware 2.
|
|
Hardware 4K – karty ze zdjęciami z filmu (8 sztuk)
Kart ze zdjęciami z filmu jest 8, są one matowe i z tyłu nie zawierają żadnego nadruku.

Hardware 4K – pudełko z płytami z filmem
Pudełko z płytami jest plastikowe i osadzone w tekturowej nakładce zwanej O-Card (nakładana z góry). Ma ona fantastycznie dobraną ilustrację. Papier jest matowy, a niektóre elementy są laminowane. Okładka plastikowego pudełka jest również bardzo ładna. Jest dwustronna. Z jednej strony okładka zawiera oznaczenia ograniczeń wiekowych, z drugiej ich nie ma. Miłośnicy „czystych” okładek mogą sobie ją obrócić.
W środku pudełka znajdziemy 2 dyski – Blu-ray 4K oraz Blu-ray HD, a także plakat. Płyty mają ładną grafikę nadrukowaną. Do tego fajnym pomysłem było nadrukować ją tak by wewnętrzny otwór dysku był umiejscowiony w oku ilustracji głowy cyborga. Plakat jest dwustronny. Z jednej strony zawiera grafikę koncepcyjną, z drugiej grafikę posteru filmowego. Plakat ma wymiary: 42cm x 29,5 cm (A3). Niestety jest poskładany by mógł zmieścić się do małego pudełka plastikowego i widać na nim zgięcia papieru.
|
|
|
|
Hardware 4K – karta z opisem wydania
Karta z opisem wydania kolekcjonerskiego zawiera opis materiałów dodatkowych oraz opis techniczny filmu. Jest też numer wydania. Mój to 391 z 2500 sztuk.
|
|
Hardware 4K – rodzaje wydań Umbrella i ceny
W artykule opisuję kolekcjonerski limitowany box, ale ogólnie istnieją łącznie trzy różne wydania tego filmu, jakie dało nam wydawnictwo Umbrella. Dystrybutor wypuścił na rynek wersję kolekcjonerską Hardware w dwóch wariantach – bez koszulki i z koszulką – oraz wydanie zwykłe zawierające jedynie plastikowe pudełko z dyskami. Poszczególne wydania zostały tak nazwane przez dystrybutora:
– Hardware (1990) 4K & Blu-ray Collector’s Edition – gruby limitowany box kolekcjonerski (dostępny tylko w sklepie Umbrella, cena u wydawcy ok. 270zł)
– M.A.R.K.13 – Hardware 4K & Blu-ray T-shirt Collector’s Edition – gruby limitowany box kolekcjonerski z koszulką (dostępny tylko w sklepie Umbrella, cena u wydawcy ok. 390zł)
– Hardware (1990) 4K & Blu-ray – standardowee plastikowe pudełko (dostępne w sklepie Umbrella oraz w sklepie Amazon na rynku USA, cena u wydawcy ok. 145zł)
Warto dodać, że ostatnie wydanie czyli to standardowe – plastikowe pudełko – będzie dostępne z tekturową nakładką typu O-Card lub bez niej. Sklep Amazon raczej zawiera wydania standardowe Umbrella bez nakładki.

Hardware 4K – jakość obrazu
Obraz został odświeżony i zremasterowany w 4K dzięki Umbrella Entertainment i jest to pierwsze wydanie 4K tego filmu na świecie. Ponadto film nie zawiera cięć czyli jest wersją tzw. Uncut – taką jaka powstała pierwotnie.
Jakość techniczna:
Bitrate obrazu (transfer danych) jest bardzo wysoki, utrzymuje się w okolicach 85-105 Mbps choć miejscami jest dużo niższy, nawet na poziomie 35 Mbps, ale raczej przez krótką chwilę i tylko w niewielu momentach. Z drugiej strony widziałem nawet klatki, w którym bitrate wynosił 130 Mbps.

Skan taśmy:
Jak wspomniałem Hardware otrzymał nowy remaster 4K dzięki Umbrella i jest to natywny 4K. Prace nad wersją 4K wykonała firma Fidelity in Motion[2], która przygotowuje filmy do wydań Blu-ray, a marki dla jakich świadczyła usługi to m.in. wydawcy: Arrow (Wielka Brytania), Carlotta Films (Francja), BFI (Wielka Brytania), Eureka! (Wielka Brytania) czy StudioCanal (ogólnoświatowy)[3]. Przygotowywanie wersji 4K Hardware składało się ze skanu taśmy 35mm oraz nowego color-gradingu pod HDR na zlecenie Umbrella. Udało się wykonać skany z oryginalnej taśmy co w przypadku filmów niezależnych czy niskobudżetowych bywa trudne przez przypadki zagubienia części klisz. Prace nad color-gradingiem HDR nadzorował sam reżyser Richard Stanley.[4]
Ogólnie obraz jest wyczyszczony i da się to zauważyć. Jednak w niektórych ujęciach widać brudy pochodzące z taśmy filmowej. Będą to na pewno ujęcia pustyni. Widać małe paproszki „siedzące” cały czas na obrazie (na taśmie). Naprawdę można było je usunąć po skanowaniu i cyfrowej obróbce by dopełnić czyszczenia. Zauważyłem też paproszki, które tylko przez krótką chwilę pojawiają się na obrazie. One będą mniej zauważalne, ale również można było się ich pozbyć. Widzom wychowanym na taśmie takie mankamenty nie powinny przeszkadzać, ale widzowie wychowani na kinie cyfrowym mogą poczuć, że film jest stary i brzydki lub co najmniej słabo odświeżony. Mi te mankamenty mocno nie przeszkadzały, ale mam poczucie niedopełnienia czyszczenia obrazu.

Wysoka rozdzielczość 4K ukazuje więcej szczegółów filmu, ale też mniej wybacza jeśli chodzi o niskobudżetowe efekty. W filmie dało się zauważyć drgające tło nałożone na jedną kompozycję. Być może mało kto zwróci na to uwagę, ale jednak niektórzy zauważą. Można było pokusić się o wyrównanie tego fragmentu kompozycji, tym bardziej, że dziś nie potrzeba dużych umiejętności postprodukcyjnych by to zrobić.

HDR:
Hardware w wersji 4K otrzymał HDR10. W filmie jest sporo scen z czernią i wyszła ona dzięki HDR rewelacyjnie. Wszystkie ujęcia w pomieszczeniach zasługują na pochwałę. Bardzo ładnie wyszły też ujęcia ze światłem czerwonym i jest ich trochę w filmie. Kolor czerwony pochodzący ze światła w scenach zawsze był problematyczny dla formatu VHS i DVD, a nawet Blu-ray HD. Dzięki HDR można w końcu takie sceny pokazać bezbłędnie i przy tych scenach HDR pokazuje co potrafi. Porównując kompozycje z czerwienią na płycie 4K HDR i załączonej do wydania płycie Blu-ray HD, od razu zauważymy, że czerwień dzięki HDR jest naturalna i przyjemniejsza dla oka.

Raczej nie odczujemy w tym filmie szerokiego zakresu tonalnego, przynajmniej nie na pierwszy rzut oka. Wykres luminancji HDR w szczytowych światłach scen dochodzi do ok. 400 Nitów. Nie jest to wiele jak na film HDR. Ale nie uważam, że to źle. Szerszy zakres tonalny oddala obraz od estetyki taśmy filmowej, która miała węższy zakres niż współczesne możliwości HDR. Oglądając Hardware w 4K od Umbrella poczuje się właśnie taśmę filmową, aczkolwiek mocno wzbogaconą o głęboką czerń i piękne żywe kolory. Mam wrażenie, że średni zakres luminancji scen jest dosyć niski względem maksymalnego stopnia światła filmu według metadanych HDR10 co sprawi, że na telewizorach o wąskim zakresie tonalnym HDR, jak np. telewizory OLED, obraz będzie się wydawał zbyt ciemny.

Niemal cała akcja rozgrywa się nocą, pomieszczenia są ciemne. Natomiast finałowe sceny zawierają sporo ognia, wybuchów, fleszy i są one nieco męczące. Oko zaadaptuje się podczas seansu do ciemnych scen i końcowe błyski, pomimo że w rzeczywistości nie będą osiągały aż tak wysokiej luminancji to jednak będą wydawać się dużo mocniejsze niż są według parametrów. Film w SDR na taśmie nie miał tego problemu. Skoro twórcy zdecydowali się na ogólnie dość wąski jak na możliwości HDR zakres tonalny w filmie to finałowe błyski można było nieco zredukować by tak nie męczyły widza. Z drugiej strony wydawać się będą na naturalne bo przecież wybuchy takie powinny być.

Ziarno w filmie:
Ziarno w Hardware jest widoczne, ale nie w każdej scenie. Nie jest za mocne, a miejscami nawet się o nim zapomina. Nie „brudzi” też czerni, której sporo w kompozycjach. W niektórych scenach ziarno będzie jednak mocno widoczne, nawet do tego stopnia, że obraz przypominać będzie stary nieodświeżony film. Jednak dotyczy to naprawdę kilku ujęć. Uważam, że ogólnie wyszło bardzo dobrze choć w niektórych scenach może nawet chciałbym bardziej poczuć ziarno taśmy. Myślę, że zarówno zwolennicy ziarna jak i jego przeciwnicy dobrze przyjmą ogólną ziarnistość filmu Hardware.
|
|
Hardware 4K Umbrella – parametry techniczne 4K i HD
Płyty 4K UHD oraz Blu-ray HD są mają to samo menu. Jedyną różnicą są materiały dodatkowe, których jest o wiele więcej na płycie Blu-ray HD. Film na płycie Blu-ray HD pochodzi z transferu 4K.
Po włączeniu płyt mamy planszę z informacjami o prawach. Wyświetla się krótko. Potem jest animowane intro marki Umbrella. Nie trwa ono długo więc cały wstęp – zanim ujrzymy menu – nie powinien się dłużyć. Samo menu dysków nie jest rozbudowane. Są to puszczone fragmenty z podkładem audio filmu. Na nich umieszczony został pasek z przyciskami. Niestety w dobie płyt Blu-ray HD i 4K trudno szukać rozbudowanych menu jak za czasów DVD, więc trudno wymagać tu czegoś więcej. Mimo całego minimalizmu menu jest ładnie zaprojektowane.

Dysk Blu-ray 4K UHD:
Bez blokady regionalnej
Obraz: nowy remaster 4K, HDR10
Audio filmu: DTS-HD MA 5.1 / DTS-HD MA 2.0
Audio komentarzy: Dolby Digital Stereo
Napisy filmu: angielskie
Dysk Blu-ray HD:
Płyta w regionie B (Europa)
Obraz: skalowany z nowego remasteru 4K (downscaling), SDR
Audio filmu: DTS-HD MA 5.1 / DTS-HD MA 2.0
Audio komentarzy: Dolby Digital Stereo
Napisy filmu: angielskie
Hardware 4K – materiały dodatkowe
Umbrella zadbała nie tylko o umieszczenie na płycie materiałów dodatkowych znanych z innych wydań DVD i Blu-ray, ale także o stworzenie nowych, nigdzie wcześniej niepublikowanych materiałów. Poniżej wymieniam wszystkie z zaznaczeniem, które są nowe.
Dysk Blu-ray 4K UHD:
Na płycie 4K mamy następujące dodatki:
– komentarz reżysera (Richard Stanley) – materiał nowy
– komentarz reżysera i producenta (Richard Stanley i Paul Trijbits)
– możliwość odtworzenia filmu ze storyboardami – materiał nowy
Dysk Blu-ray HD:
Na płycie Blu-ray HD mamy te same dodatki co na płycie UHD oraz nowe. Zatem dodatki na płycie Blu-ray HD są następujące:
– komentarz reżysera (Richard Stanley) – materiał nowy
– komentarz reżysera i producenta (Richard Stanley i Paul Trijbits)
– możliwość odtworzenia filmu ze storyboardami – materiał nowy
– materiał typu Making of – No Flash Shall Be Spared (54min)
– wywiad wideo z reżyserem (Richard Stanley) nagrany zdalnie przez co jakość jest niska, ale dźwięk jest dobrze słyszalny (44min) – materiał nowy
– wywiad wideo z producentem filmu (Stephen Wooley) (16min) – materiał nowy
– wypowiedź wideo Bryana Tilly’ego na temat filmu Hardware (11min) – materiał nowy
– sceny usunięte i rozszerzone – są w niskiej jakości, ale da się obejrzeć (22min)
– wypowiedź wideo reżysera (Richard Stanley na temat sequela filmu – Hardware 2, który nigdy nie powstał (8min)
– materiał promocyjny filmu na nośnikach DVD i Blu-ray – niektóre fragmenty są niskiej jakości, ale ogólnie nie jest źle (2min)
– oryginalny film promocyjny w formacie 4×3; jest niestety w niskiej jakości, przypomina jakość VHS (3,5min)
– Rites of Passage – krótkometrażowy film z 1983r. Richarda Stanleya; jakość VHS, format 4×3 (10min)
– Incidents in an Expanding Universe – krótkometrażowy film z 1985r. Richarda Stanleya; jakość VHS, format 4×3 (45min)
– The Voice of the Moon – eksperymentalny dokument z 1990r. Richarda Stanleya ukazujący rosyjską inwazję na Afganistan; jakość VHS, format 4×3 (34min)
– The Sea of Perdition – krótkometrażowy film z 2006r. Richarda Stanleya; jakość DVD, format widescreen (9min)
– zwiastun filmu Hardware (2min)
Łącznie mamy ok. 260min materiałów dodatkowych co zasługuje na duże uznanie dla firmy Umbrella.

Bardzo ciekawa jest opcja oglądania filmu z ilustracjami storyboards. Po jej wybraniu film zaczyna się odtwarzać. Początkowo nie zauważymy różnicy między „standardowym” odtwarzaniem, ale po czasie zobaczymy z lewem dolnym rogu obrazki. Są to storyboardy filmu. Są wyświetlane na zasadzie obrazu w obrazie (picture in picture) i tylko w niektórych scenach. Rysunki nie są zbyt szczegółowe, może nie będą służyć nam do specjalnej analizy, ale na pewno stanowią pewną ciekawostkę. Niestety ta opcja może przysporzyć trochę problemów, ale wytłumaczę jakich i jak je ominąć. Gdy raz wybierzemy wyświetlanie storyboardów, być może będą one już na obrazie za każdym kolejnym odtwarzaniem filmu. Nawet gdy z menu płyty wybierzemy odtwarzanie „zwykłe”, czyli bez storyboardów. Będzie to zależne od samego odtwarzacza. Pomoże wysunięcie i wsunięcie płyty do urządzenia czyli pewnego rodzaju restart dysku. Dlaczego tak się dzieje? Otóż storyboardy są zapisane jako napisy filmu. Brzmi to dziwnie, ale jak uświadomimy sobie, że napisy na dyskach z filmami są zapisane jako obrazy, nie jako tekst, to ma to sens. Skoro możemy dodawać pliki graficzne – obrazy – jako napisy to możemy też dodać pliki graficzne z ilustracjami, nie tekstem. I tak właśnie zostały zapisane storyboardy w tym wydaniu. Jeśli w waszym odtwarzaczu działa pamięć wybranych napisów to urządzenie wciąż będzie wyświetlał storyboardy. To co musimy wtedy zrobić, żeby je wyłączyć (i nie restartować dysku) to z opcji napisów (dostępnej na pilocie) wybrać brak napisów. Ilustracje storyboard zapisane są jako druga ścieżka napisów angielskich. Pierwsza to realne napisy angielskie filmu, druga to właśnie storyboardy i tę ścieżkę musimy wyłączyć. Osobiście uważam to za pewien problem bo mało który użytkownik odtwarzacza będzie wiedział, że storyboardy na filmie Hardware są tak naprawdę napisami i raczej nie wpadnie na to jak je wyłączyć. Umbrella mogła dać w menu dysku opcję wyłączenia wyświetlania storyboardów. Ale jak pisałem – dotyczyć to będzie niektórych odtwarzaczy, więc może nie wszyscy odczują ten problem.
|
|
Sceny usunięte i rozszerzone są bardzo kiepskiej jakości. Porównałbym ją do jakości starych nagrań VHS. Jednak widziałem materiały o wiele gorsze wizualnie. Na pewno dobrze, że w ogóle takie sceny zostały dodane do wydania.
Hardware od Umbrella – podsumowanie recenzji wydania 4K
To jedno z tych wydań, które robi wrażenie i cieszy kolekcjonera, a także amatora filmów. Cały projekt wydawniczy, tak jak pudełko, książki, wszelkie ilustracje oraz okładka płyt odróżniają wersję Umbrella od innych wydań, nie tylko filmu Hardware. Umbrella ma swój pomysł na kolekcjonerskie limitowane pudełka i dla mnie robi je świetnie – zarówno jeśli chodzi o projekt jak i wykonanie. Na materiałach nie oszczędzano. Czuć, że ten druk kosztował.
Jeśli chodzi o sam film to został pięknie odświeżony do wersji 4K co daje jemu drugie życie. Chociaż średnią tonację HDR filmu zapisałbym jako nieco wyższą bo jednak na niektórych telewizorach może być za ciemno. Ilość materiałów dodatkowych – tych cyfrowych oraz tych drukowanych – sprawia, że nie żałowałem ani jednego australijskiego dolara jaki wydałem na ten box.
Przypisy:
[1] https://www.facebook.com/STUDIOGERRARDART/posts/pfbid0EPvys1CZkWetVAemh4nYMjvE8pJD722arehDuN6zhDTyrYjwiBVWD5VZBdXqM5LPl (05.05.2025)
[2] https://www.joblo.com/hardware-4k/ (03.05.2025)
[3] https://www.fidelityinmotion.com/ (03.05.2025)
[4] https://shop.umbrellaent.com.au/products/hardware-1990-1990-4k-blu-ray-collectors-edition?_pos=2&_sid=c3101e4b5&_ss=r (03.05.2025)